Mjuzikl u doba korone

“Sa druge strane jastuka”, muzika i stihovi Momčilo Bajagić Bajaga, tekst Stevan Koprivica, režija Jug Radivojević, Pozorište na Terazijama

U osnovi scenskog teksta “Sa druge strane jastuka”, koji je napisao Stevan Koprivica, prema Bajaginim pesmama, nalazi se ljubavna priča između Bože i Tamare. Njihovu sreću kvari Tamarin udvarač Mita, ali i Tamarini roditelji koji za ćerku žele sigurnu i stabilnu vezu. Ova glavna nit radnje nosi ideju prkosa i važnosti istrajavanja u sprovođenju ličnih izbora i slobode mišljenja i delovanja. To je izazovan sloj komada, koji gradi melodramski intrigantne sukobe, odgovarajuće za žanr mjuzikla. Sa druge strane, u radnju su, između ostalog, uvedeni prizori koji opisuju kontekst vremena osamdesetih godina, kada se radnja dešava. Oni nose višak priče koja u izvođenju nije scenski živa.

Slabije strane scenskog teksta nažalost je izoštrio rediteljski koncept Juga Radivojevića, utemeljen u snažnoj stilizaciji. Glumci su postavljeni na preovlađujuće golu scenu, u osnovi statično, za mikrofone. Ovaj rediteljski postupak podseća, na primer, na poetiku reditelja Jerneja Lorencija, koja ovde suštinski ne odgovara žanru. Najveći problem je u nesaglasju te izrazite stilizacije u postavci i preovlađujuće jednodimenzionalne igre. Pojedini glumci povremeno odlaze u parodiju (npr. Elizabeta Đorevska u ulozi Radmile), ali ni takav stil ne odgovara ceremonijalnoj postavci sa mikrofonima. Žanr mjuzikla i melodrame ipak traži konvencionalniji dramski pristup. U brojnim scenama predstave, čak u bitnim dramskim prizorima, glumci ne komuniciraju direktno, među sobom, već govore tekst u mikrofon, gledajući ispred, u daljinu, bez međusobnog suočavanja. To je, na primer, slučaj sa dramski važnom scenom, kada Mita prosi Tamaru, a ona ga odbija. Zbog stilizacije i otuđenosti nastupa, znatno slabi snaga tog prizora.

Scenska statičnost izaziva monotoniju, što je prilično izraženo na početku, tokom prizora koji po sebi nemaju prodorniju dramsku moć, kada likovi sede u nizu, prelistavaju novine i pričaju. Umesto da početak predstave bude posebno dinamičan i efektan, on baca gledaoca na polje ravnodušnosti, zbog praznog hoda. Ipak, kako radnja napreduje, muzički segmenti unose živost.

Najkvalitetniji delovi predstave su upravo muzički i zbog njih je vredi gledati, naročito pesme koje izvodi Tamara (“Od kada tebe volim”, “Kad hodaš”), jer glumica Milena Živanović ima zaista izuzetnu vokalnu moć. Muzičko-scenski su vrlo ubedljive i zajedničke vokalne scene između Tamare i Bože, jer oni imaju opipljivu energetsku razmenu, posebno kada komuniciraju direktno, oči u oči. Slaven Došlo u ulozi Bože nosi potrebnu harizmu lidera i šarm buntovnika, a njegova igra je takođe najuverljvija u pevačkim segmentima, dok su dramski slabiji, zbog neodgovarajuće osnovne stilizacije. Zato i dramska igra Igora Damnjanovića (gospodin Avramović), Žarka Stepanova (Mita Vikalo), Danijela Korše (Sale), Vladana Savića (profesor) i drugih, ne postiže puni smisao. 

Pozorište na Terazijama, mjuzikl, fotografije za medije © 2020 ph: Vladimir Opsenica

U skladu sa konceptom ogoljenosti i stilizacije, orkestar je na sceni, podignut na njenom zadnjem delu, vidljiv je publici, što je zanimljivo rešenje (aranžer i dirigent Aleksandar Sedlar, scenograf Aleksandar Denić). Kostimi Tatjane Radišić su zavodljivi, maštoviti, povremeno i duhoviti u upadljivom retro maniru. Koreografija Milice Cerović nije živa, ravna je i neenergična, u skladu sa predstavom u celini, koja nažalost nije ispunila glamurozne mogućnosti žanra mjuzikla i ansambla Pozorišta na Terazijama.

Možda se koncept statičnosti i udaljenosti može pravdati okolnostima kovida, potrebom za fizičkom distancom, te bi u tom smislu ova predstava mogla da se razume kao eksperimentalni mjuzikl u doba korone (sa izuzetkom scena između zaljubljenih, jer je ljubav jača od korone). U tom slučaju, eksperiment je pokazao da bez fizičke bliskosti nema punokrvnog života, na sceni, kao ni u stvarnom svetu.

Ana Tasić

Kritika je objavljena u Politici 25. oktobra 2020. godine

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s