Praznina rađa nasilje

  1. BITEF: „Mladež bez boga“, autorski projekat Boruta Šeparovića, koprodukcija Zagrebačko kazalište mladih i Montažstroj, Hrvatska

Ukrštajući teme romana Edena fon Horvata „Mladež bez boga“ (1938) i knjige „Heroji: Masovne ubice i samoubice“ Franka „Bifa“ Berardija (2015), reditelj Borut Šeparović stvara predstavu upadljive društveno-političke bitnosti. Na sceni se istražuju uzroci i posledice apokaliptičnosti našeg sveta, razlozi za globalno razbuktavanje nasilja, razgoropađeni terorizam, metastaziranu mržnju. Jedan od proizvoda takvih okolnosti je potpuna dezorijentisanost današnjih tinejdžera, koja je osnovni predmet istraživanja ove predstave. Mladi glumci Boris Barukčić, Lucija Dujmović, Ivana Gulin, Ugo Korani, Ivan Pašalić i Bernard Tomić, izvanredno posvećeno,  sa ogromnom energijom, grade likove ovih mladih ljudi u svetu izgubljenih iluzija. Zarobljeni su u očaju, odsustvu smisla, perspektive i nade, dok su istovremeno uglavljeni u virtuelne živote na društvenim mrežama koje su, bodrijarovski, uveliko već postale stvarnije od stvarnog života. Njihov svet je svet spektakla, šerovanja, lajkovanja i agresivne samopromocije, nasilnih video-igara i avatara koji su značajniji od realnog sopstva, iščezlog u maglama digitalnih prostora.

Scena je određena prisustvom ekrana povezanih sa smart-telefonima izvođača, koje oni koriste za dokumentovanje svakodnevnice, od pravljenja selfija do snimanja terora nad drugima. „Koreografiju“ ispuštenih života često prati preglasna elektronska muzika koja udara ritmove njihovoj razumljivo očajničkoj potrazi za smislom u svetu besmisla. Dramski sukob gradi njihova virtuelna komunikacija sa profesorom (Rakan Rušhaidat) koji ih je učio liberalnim vrednostima. On nije prisutan na sceni, što ima i simbolički smisao, a obraća im se putem smart-telefona, šaljući video poruke koje se direktno prenose i na većim ekranima.

Foto Marko Ercegovic

Šeparović dubinski istražuje posledice življenja u sistemu neoliberalnog kapitalizma, u savremenoj evropskoj demokratiji koja je sa jedne strane obezbedila slobode izražavanja, dok je na drugoj nametnula ekstremnu političku korektnost, što je, između ostalog, dovelo do potrebe mladih za konzervativnom revolucijom. Akteri na sceni tako odlučno i glasno ponavljaju, iz dubine utrobe, da mrze jednakost i slobodu, preziru globalizam i multikulturalizam. Rešenje za njih je nasilje i radikalna desnica, krajnji nacionalizam koji bi ugušio liberalnu demokratiju. U izražavanju ovih uverenja, akteri su zastrašujuće nepokolebljivi, i brutalni do iznemoglosti. U pravljenju planova akcija za koje veruju da će promeniti liberalno ustrojstvo sveta, oni postaju nalik nacistima, što se potvrđuje i dokumentarnim video snimcima Hitlerovih političkih mitinga koji se preteće prikazuju na ekranima.

Na značenjskom planu, predstava je veoma podsticajna, i možemo reći da bitnost tog plana pokriva scenske slabosti, nedovoljnu razvijenost pozorišnog jezika, i dinamike radnje koja povremeno šlajfuje, izazivajući monotoniju. Sećamo se Šeparovićeve zaista izvanredne predstave „A gde je revolucija, stoko“, koja je 2014. godine otvorila 48. Bitef, znatno razgranatije i bogatije u pozorišnom smislu, složenije strukture scenskog jezika. Odnos video-materijala sa živom igrom na sceni je tamo bio višeslojniji, što nam je, na primer, ovde falilo. Uprkos ovim manama, društveno-politički značaj predstave „Mladež bez boga“ ostaje izuzetan. Ona nas vraća na korenita preispitivanja ljudske prirode i društvenih nakaznosti. Podsećamo se „Anatomije ljudske destruktivnosti“ Eriha Froma, koji je napisao da je nasilje rezultat osećanja bespomoćnosti stvorene psihičkom oskudicom, prazninom duše.

Ana Tasić

Kritika je objavljena u Politici 22.9.2019.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s