Rođendanski fijasko

O premijeri “Idealan muž”, Beogradsko dramsko pozorište

Opojnu i lepršavu, društveno-kritičku komediju Oskara Vajlda, reditelj Predrag Štrbac na scenu postavlja zapanjujuće grubo, izvođački neuverljivo. Na taj način bezobzirno ubija suptilnost Vajldove misli o društvenom licemerju, političkom pretvaranju, kao i naličju morala.

Početak predstave, scena maskenbala koju najavljuje sluga Mejson, definiše estetiku ovog scenskog čitanja. Pod različitim maskama koje ostavljaju utisak prilične banalnosti, likovi izlaze na scenu kao na modnu pistu, praćeni kičastim dimom i predvidivom elektronskom muzikom. Ružnoća ove scene, grubo neodgovarajuće maske nekakvih supermena i žena-mački, okrutno melje i mogućnost ironije. Igra glumaca dosledno prati ovu vizuelnu grubost, uglavnom je jednoznačna, upadljivo povišenog tona. Nema  fine mere i ironije koji bi morali da prate izvođenje Vajldovih suptilnih misli.

Vrednosti Vajldove izuzetne komedije o ucenama i zaverama, o naličju političke moći, uspeha i slave, potonule su u navali površnosti i neukusa.

Premijera “Idealan muž” izvedena je za rođendan ovog pozorišta, što je naročito porazno. Dan pozorišta treba da bude prilika za pokazivanje najviših umetničkih dostignuća, a ne pozornica trapavih pokušaja njihovog stvaranja. U vezi sa time, ova predstava se može smatrati simbolom trenutka u kojem se Beogradsko dramsko pozorište nalazi, odraz njegovog umetničkog sunovrata. A to je samo jedna od posledica napetih odnosa između glumaca i uprave kuće.

Ana Tasić

Kulturni dnevnik, RTS1, 26.2.2019. godine

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s