Mesto otkrivanja istine

  1. Bitef: „Gorki – Alternativa za Nemačku?“, autor i reditelj Oliver Frljić, Teatar „Maksim Gorki“, Berlin, Nemačka
Foto Bitef press (Ute Langka)

Pred početak predstave „Gorki – Alternativa za Nemačku?“ Olivera Frljića, na scenskom zidu su ispisane reči: „Hrabrost da se kaže istina“. One dočekuju gledaoce, budeći odmah asocijacije na Brehtov esej o teškoćama pri pisanju istine, nastao u vreme uspona nacizma u Nemačkoj. Društvene, političke i pozorišne ideje Bertolda Brehta ključne su za razumevanje i tumačenje ove predstave, tematski i stilski tipične za opus Olivera Frljića.

Dokumentaristički utemeljena radnja se dešava u pozorištu „Maksim Gorki“ u Berlinu, prostoru koji okuplja pripadnike manjinskih zajednica, i čije su teme često usmerene na njihove probleme. Frljić polazi od činjenice da je ovaj teatar ogledalo otvorenog, multikulturalnog Berlina, a zatim je rastvara, autoironično istražuje. Glumci Mehmet Atesci, Merike Bejkirč, Svenja Liesau, Nika Mišković, Falilu Sek, Aleksander Sol Sveid i Til Vonka, u prvom delu predstave, na pustom proscenijumu nastupaju direktno, skoro pamfletski, bez sakrivanja iza fiktivnih likova. Pod svojim imenima nam otkrivaju lične i profesionalne uslove rada. Frljić se ovde poigrava sa značenjima političke korektnosti, razobličavajući često prisutne apsurde u zapadnim društvima, u pogledu njihovog prekomernog poštovanja. To se naročito upečatljivo problematizuje u sceni brutalne provale iskrenosti jedne glumice pod stresom, kada izbija prikrivana istina o njenoj odbojnosti prema kolegama, pripadnicima manjina. Frljić se ironično odnosi i prema globalnoj medijskoj stvarnosti, sveprisutnim rijalitijima koji ljudske tragedije pretvaraju u šou, unosan biznis. To se posebno efektno izražava u plesno-muzičkim međuscenama koje „opuštaju“ publiku, nakon tragično obojenih dokumentarističkih ispovesti. One otvaraju pitanja rasizma, nasilja, kao i nacionalne odgovornosti za davno počinjene zločine. Ironičan odnos prema (ne)kulturi rijalitija uključuje i publiku, kada „voditelj programa“ od nas traži da aplauzom odredimo koja je od dve tragične ispovesti glumica „bolja“. Ovu scenu shvatamo kao kritički komentar globalno prisutnih medijskih eksploatacija privatnih tragedija, koje često poprimaju ogavne dimenzije.

U drugom delu predstave, scena se otvara u dubinu, iz koje fizički izranja cela zgrada pozorišta „Maksim Gorki“, postepeno se približavajući publici. Taj put zgrade ka nama je obeležen znacima koji otkrivaju sudare različitih težnji. Oni se izražavaju u paralelnim glumačkim radnjama. Na primer, dok nam jedan glumac lakrdijski, iscereno maše, izvirujući iza fasada zgrade, drugi povraća. Sukobi se izražavaju i na zvučnom planu, u borbi košmarnih zvukova škripe i udara, sa idiličnim tonovima pesme „Golden Brown“ Strenglersa. Ove oznake protivurečnosti u teatru „Maksim Gorki“ opet prizivaju Brehta, ideje o neophodnosti postojanja protivurečnosti u oblasti političkog teatra. Za sve to vreme, izvođači na sceni rastavljaju fasadu zgrade, otvarajući nam njenu unutrašnjost. Na taj način se vizuelno i simbolički izražava, takođe Brehtu važno, razbijanje teatarskih iluzija, cepanje mehanizama koje vodi izgradnji kritičkog stava gledalaca.

Foto Bitef press (Ute Langka)

Izvanredna scenografija Igora Pauške doživeće naročiti obrt u trenutku rotacije pozorišne zgrade, kada ona postaje politička govornica, mesto propagiranja ideja partije ekstremne desnice, „Alternativa za Nemačku“. Slušamo zastrašujuće zastupanje retrogradnih stavova koji između ostalog podrazumevaju progon stranaca iz Nemačke. U ovom trenutku, Frljićev teatar postaje naročito važno mesto društvene pobune, otpora prema savremenoj nemačkoj političkoj stvarnosti. Konkretno, činjenici da je na poslednjim izborima, prvi put posle Drugog svetskog rata, u Bundestag ušla partija ekstremne desnice,  „Alternativa za Nemačku“. „Zar nismo ništa naučili iz prošlosti?“, pitaju izvođači u žestokoj raspravi, u izbačenim protivurečnostima koje se pred nama raspliću.

Frljićeva predstava ima izuzetne društveno-političke vrednosti, dok je razmaštavanje samog scenskog jezika u drugom planu, u ovom slučaju sasvim opravdano. Ona otelotvoruje očajnički krik protiv globalnog narastanja uticaja ekstremnih desnica. U pomenutom eseju o pisanju istine, Breht je naveo da moramo reći istinu o varvarstvu da bismo time stvorili mogućnost za akciju koja bi ga uništila.

Činjenicu da je radnja predstave postavljena u okvire pozorišta, tumačimo i kao komentar o važnosti teatra u političkom smislu, u osvešćivanju gledalaca, u nametanju uverenja da je svet moguće promeniti. Pozorište je ovde savest društva, kao što je uvek u istoriji bilo, onda kada je bilo vredno. Kao što je to Šekspir simbolički izrazio u Hamletovoj „Mišolovci“, kada se istina sa scene baca pred oči sveta.

Ana Tasić

Kritika je objavljena u Politici 18.9.2018. godine

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s