Uprošćeni Bulgakov

„Zojkin stan“, tekst Mihail Afanasievič Bulgakov, režija Nataša Poplavska, Beogradsko dramsko pozorište

Polazeći od tragične farse Mihaila Bulgakova „Zojkin stan“ (1926), makedonska rediteljka Nataša Poplavska je na scenu Beogradskog dramskog pozorišta donela formalno vrlo ambicioznu i raskošnu predstavu (koreografija Maja Mitić, kompozitor Ognjen Atanasovski). Radnja komada se dešava u postrevolucionarnom vremenu Lenjinove Nove ekonomske politike, dobu krcatom razočarenjima, političkim previranjima i muljanjima, opštem siromaštvu koje tera na zversku borbu za opstanak. Ove okolnosti su nam danas očigledno bliske (adaptacija teksta Maša Stokić).

Režija Poplavske je formalno zavodljiva zbog mnoštva elemenata koji grade scenski jezik, multimedijalnog dizajna, bogatog kostima, kabaretskih segmenata, povremeno upečatljive koreografije i scenografije. Na idejnom planu su akcentovana savremena društveno-politička značenja. Gradi se kritički odnos prema korenito politizovanom vremenu u kojem su univerzalne ljudske vrednosti postale beznačajne u odnosu na partijsku pripadnost. To su pozitivne strane rediteljskog pristupa Bulgakovljevom tekstu, ali one nažalost ne preovlađuju.

Foto Beogradsko dramsko pozoriste

Predstavi dramatično fali stilske opredeljenosti, doslednosti, kao i suptilnosti. Nedostaje joj diskretnijeg apsurda, bajkovitosti, fantastike, maglovite košmarnosti, koji bitno grade stilsku i značenjsku višelojnost Bulgakovljeve farse. Zato možemo reći da je ovo jedno grublje i površnije čitanje teksta, dizajnirano tako da brzinski, prvoloptaški osvoji gledaoce, uz mnoštvo proizvoljnih, različitih težnji. U tom smislu su tipični likovi Kineza, naročito pregrubo komičnog Heruvima (Milorad Damjanović), hodajućeg klišea. Njihova uverljivost bi bila snažnija da su oni odmereniji, prigušenije komični, apsurdniji.

Uopšteno posmatrano, ova predstava je glumački vrlo neujednačena, stilski i kvalitativno, što tumačimo kao odraz rediteljske neopredeljenosti. Možemo reći da su glumci igrali individualno, kako se ko snašao, ne mareći mnogo za celinu. Ana Sofrenović je odlučno i svakako ubedljivo ostvarila lik Zoje Denisovne Pelc, prinuđene na brutalno snalaženje u vremenu brutalnih pravila igre, ne obazirući se na etiku, pravdu. Njen rođak Aleksandar Tarasovič Ametistov (Andrija Kuzmanović), politički smutljivac i profiter revolucije, ostvaren je energično i samouvereno, kao blazirani, beskrupulozni šoumen. No, istovremeno je jednoznačan, fali mu finijih apsurdno-satiričnih izvrnuća, važnih za potpunije razumevanje Bulgakova. Zojkin muž, Grof Oboljanjinov (Milan Čučilović) realističnije je oblikovan, kao i Ala Vadimovna (Milica Petrović), za razliku od većine likova koji su plastičniji, sa više ili manje scenske ubedljivosti. Agnesa Sandre Bugarski je vrlo karikaturalna, kao i Kinezi, bez suptilnijih nijansi, zbog čega je manje efektna.

Uspešniji je lik Zojkine sobarice Manjuške (Anđela Popović). Sastojci finije, diskretnije teatralnosti su obezbedili njenu odmerenu začudnost, komiku koja nije banalno eksplicitna, koja se ne dodvorava previše publici. Predsednik kućnog saveta Portupeja, stalan lik u delima Bulgakova, šunjajući špijun, ovde je postao žena, Aliluja (Jadranka Selec). Njena  pojava je takođe nešto scenski uverljivija jer je suzdržanije komična, prigušenije apsurdna.

Kostim je ambiciozan i raskošan, ali stilski i kvalitativno neujednačen, kao i igra glumaca (kostim Roza Trajčeska). Video snimci koji su u pozadini sve vreme prisutni, uglavnom su samo dekor (scena i dizajn Emil Petro). Oni su animirani, pa podebljavaju plastični, satirični smisao, dok su u raskoraku sa realističnim značenjima radnje. Oni su mogli da stilski obogate total scenske igre, što bi odgovaralo bogatstvu stila dramskog teksta. Mogli su da unesu bajkoviti, fantastični, košmarni smisao u radnju, ali nisu. Zato nisu u potpunosti iskorišćeni njihovi potencijali, kao što nisu iskorišćene raskošnije mogućnosti Bulgakovljevog odraza hohštapleraja postrevolucionarnog društva.

Ana Tasić

Kritika je objavljena u Politici 15.10.2017.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s