O ljudima (i) svinjama

Podgorica – Na sceni kulturnog centra „Budo Tomović“, u okviru programa FIAT-a, na engleskom jeziku je odigrana i stilski neobična kiparska predstava „Industrija straha“, dramaturga i reditelja Ahima Vilanda. Bizarna, pomalo nadrealistička, farsična, izrazito teatralna, fragmentarne strukture i hibridne, muzičko-dramske forme, ovo je predstava koja tematizuje strahove u današnjim društvima. Od opasnih insekata i prenosivih bolesti, preko starosti, do strahova od provale emigranata i terorizma. Predstava uključuje sastojke opere, maskiranih kič spektakala, kao i stend-ap komedije, a izvode je dva dramska glumca, Marijos Ionau i Elena Kaliniku, i mecosopran Marijana Piereti. Ona nestvarno nežno peva arije Šumana, Pursela, Volfa, u kontrastu prema društvenim nakaradnostima prikazivanim u prvom planu. Likovi se u jednoj sceni transformišu u životinje, ljudski govor se pretapa u lajanje, što slikovito označava gubitak ljudskosti u svetu koji vode korumpirani mediji, u Vilandovoj predstavi karikirano predstavljeni. „Demokratija znači da možeš da budeš na televizijskom šou“, ironično se kaže.

Demokratija je iluzija zapadnih društava koja se, između ostalog, održavaju na strahovima. Uterivanje strahova posledično proizvodi ljudsku poslušnost, a sa time i kontrolu. To je idejna pozadina ove konceptualno zanimljive kritičke predstave o „malim ljudima“, u značenju Vilhelma Rajha, koji se na smrt plaše života i ni od čega ne beže toliko koliko od sebe samih. A u tom begu se grozničavo drže pojmova poput „demokratije“ ili „nacionalnih interesa“, od kojih im curi vodi na usta, kako piše Rajh, kao psu kada vidi kost.

Idejno i stilski srodna kiparskoj predstavi je „Danzen“, koprodukcija FIAT-a i Crnogorskog narodnog pozorišta, premijerno izvedena u završnici FIAT-a. Nastala je prema retko izvođenom Brehtovom kratkom komadu, snažnoj političkoj alegoriji (1939). Po svom uvrnutom stilu, zategnute, prigušene napetosti, tekst podseća na kasnije komade Edvarda Bonda, kao i na apsurdnu, stilizovanu enigmatičnost dramskog pristupa Harolda Pintera.

Režiju mladog Damjana Pejanovića karakteriše izuzetna likovnost, noarovska, trilerska atmosfera, sa mnoštvom jakih likovnih rešenja, na primer na kraju, kada Danzen ostaje poražen i jadan, šćućuren u kanti u fetus položaju. Dim se, kao i na Vilandovoj sceni, često koristi, zaliva prikaze pojačavajući uzbudljivost atmosfere, ali ga razumemo i kao ironičnu oznaku današnjih društava izgrađenih na spektaklu. U sceni Danzenove prodaje prasića Strancu, dim koji ih prati shvatamo kao ironično razobličavanje logike tržišne spektakularnosti, sveprisutne u našem konzumeristički oblikovanom društvu. Neobičnoj atmosferi igre doprinosi prisustvo nekoliko živih prasadi koji skiče i grokću na sceni u ogromnoj hali nekadašnje fabrike „Radoje Dakić“. Zbog izvanredne akustike ovog prostora, to mučno dranje prasića ima posebno hipnotički efekat. Pored grokćućih prasića koji su  namerni rediteljski postupak, tokom predstave se čulo i slučajno lajanje okolnih pasa lutalica, što je dodatno pojačalo snažnu ambijentalnost igre. Uključene su i video projekcije koje osnažuju napetost, kao i kratki filmovi u duhu filma noara, trilersko tmurne osećajnosti – događaji prikazani na filmu otkrivaju sekundarne linije radnje, povezane sa glavnim tokom (video Gojko Berkuljan).

Foto FIAT
Foto FIAT

Dejan Ivanić vrlo markantno, sa mešavinom naivne pravdoljubivosti i čvrstog ponosa igra Danzena, uzgajivača svinja u provincijskoj nedođiji. Utvrđen je stilizovano, metaforički, tip je malog, izrabljivanog čoveka bez prevelikih ambicija. Vizualno je oblikovan kao klovn, pomalo nalik Tužnom Pjeru, ofarbanog lica, zarozan i golonog (kostim Lina Leković). Mutnog Stranca igra Marko Todorović, on je pohlepan i bezobziran preduzimač, kriminalac, takođe izrazito metaforička figura našeg vremena, zlokobni investitor u društvenu propast, tip koji uvećava lično bogatstvo, lomeći malog čoveka. Kao u Vilandovoj „Industriji straha“, i ovde je fokus na položaju malog čoveka koji možda uopšte i ne želi preko crte, da parafrazimo pesmu Šarla Akrobate.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s